Odcinek 25 podcastu i 23 z cyklu „od zera do milionera”. Stwórz prosty budżet domowy

Dziś odcinek o podstawach prostego budżetu domowego. Opowiem co to jest i dlaczego go tworzymy. Podam z czego się składa i opiszę kilka sposobów na jego stworzenie.

Co to jest budżet domowy?

Budżet domowy to w skrócie plan na zagospodarowanie naszych dochodów powstały z połączenia spisywania wydatków i planu oszczędzania. Tworzymy go jeszcze zanim zaczniemy wydawać pieniądze i z góry wiemy ile i na co przeznaczymy. Plan ten bazuje na wiedzy, którą mamy z ostatnich kilku miesięcy spisywania wydatków. Jest to rozwinięcie równania:

oszczędności = dochody – wydatki

Dlaczego tworzymy budżet domowy

  1. Powiększanie oszczędności – pierwszy i najważniejszy cel, który przyświeca nam w tym cyklu „od zera do milionera”. Budżet pozwala nam zaplanować ile możemy odłożyć by zrobić to automatycznie i aby pozostałych pieniędzy starczyło na cały miesiąc
  2. Ocena kosztów – spisując wydatki w jednym miejscu mamy ich pełen obraz i możemy wyciągać wnioski i planować na rzeczywistych liczbach
  3. Redukcja wydatków – widzimy gdzie wypływają nam pieniądze z portfela, jak małe „groszowe” kwoty zamieniają się w ciągu miesiąca w dziesiątki, a w ciągu roku w setki czy tysiące złotych
  4. Zwiększanie dochodów – gdy wydatki mamy okrojone a nie możemy ich zmniejszyć to musimy powiększyć drugą część równania – dochody.
  5. Wyjście z długów – budżet jest narzędziem motywującym i pokazującym drogę do wyjścia z długów
  6. Trening woli i determinacji – musimy co dzień wygospodarować trochę czasu na rachunki i co miesiąc na planowanie

Z czego składa się budżet domowy

  1. Dochody – pierwsza część, która dokładnie określa wszystkie przychody całej rodziny: pensja, renta , emerytura, odsetki, dywidendy, 500+ itd
  2. Wydatki – lista wydatków spisywanych codziennie
  3. Kategorie – omawiane wcześniej grupy wydatków o tych samych cechach: rachunki, jedzenie, zdrowie itd
  4. Oszczędności – nasze cele finansowe, kwota, która powinna zostać po odjęciu planowanych wydatków od dochodów
  5. Raporty – podsumowania w formie tabelarycznej lub graficznej struktury wydatków, realizacji budżetu itd

Jak prowadzić budżet domowy?

Poniżej lista kilku prostych kroków, które z grubsza opisują proces nie wchodząc w szczegóły systemu budżetowania.

Podsumowanie dochodów

Najpierw spisujemy lub w inny sposób grupujemy wszystkie nasze dochody. To jest pula pieniędzy, która nam musi starczyć na dany miesiąc. Kropka.

Zaplanowanie wydatków i oszczędności

Znając wydatki z ostatnich miesięcy jesteśmy w stanie wyliczyć średnią miesięczną dla każdej kategorii. To staje się naszym budżetem. Plan możemy modyfikować okresowo np kwartalnie jeśli zmienia się sytuacja finansowa np zmniejszenie/zwiększenie wydatków lub dochodów.

Dlaczego połączyłem wydatki i oszczędności w tym samym kroku? Bo oszczędności to nic innego jak kolejny wydatek. Może nie najważniejszy (jak leki, czynsz czy rachunki) ale będący w czołówce i taki, który płacimy najpierw. Chyba, że mamy długi to nie budujemy oszczędności zanim nie spłacimy kredytów.

Spisywanie wydatków

Codziennie poświęcamy kilka minut na spisanie wszystkich wydatków danego dnia. Bądźmy w tym wytrwali i konsekwentni. Wraz z upływającym czasem będziemy w tym lepsi, szybsi i wydajniejsi.

Podsumowanie miesiąca

Ostatni dzień miesiąca to chwila prawdy. Czy udało nam się zmieścić w budżecie? Czy oszczędziliśmy tyle ile zaplanowaliśmy? Czy wydatki były pod kontrolą i czy udało się zredukować zbędne zakupy? Jak tam stan naszych długów. Czarno na białym budżet domowy da nam odpowiedzi na te pytania.

Systemy budżetu domowego

System słoikowy (kopertowy)

System najprostszy i najlepszy dla osób zaczynających budżetowanie. Wypłacamy dochody z konta bankowego. Możemy zostawić lub przelać kwotę oszczędności. Przygotowujemy tyle słoików, kopert czy innych pojemników ile mamy głównych kategorii. Otrzymaną gotówkę dzielimy na kwoty odpowiadające naszemu planowi wydatków i wkładamy do słoików. Idąc na zakupy bierzemy odpowiednią kwotę z jednego lub kilku słoików a po powrocie wkładamy z powrotem.

Zalety: pełna kontrola wydatków, wizualnie widać ile nam zostało pieniędzy i możemy policzyć. Nie da się oszukać systemu bo pieniędzy w słoikach nie przybędzie. Wady: kłopotliwe jeśli w czasie jednych zakupów kupujemy rzeczy z kilku kategorii, ale wtedy można mieć kilka kopert lub woreczków.

Kartka papieru

Wydatki jak i plan spisujemy w zeszycie. Omawialiśmy to już odcinku 9 gdzie zrobiliśmy pierwszy przegląd wydatków. Zalety: proste w obsłudze i nie potrzeba dodatkowych sprzętów czy umiejętności. Wady: bardzo czasochłonne i nie da się szybko wyciągnąć interesujących informacji.

Arkusz kalkulacyjny

Do budżetowania używamy programu arkusza kalkulacyjnego na komputerze (MS Excel, OO Calc). W kilku zakładkach mamy plan, dochody, wydatki i oszczędności. Łatwo jest w nim notować wydatki a raz zdefiniowane funkcje, agregaty czy wykresy automatycznie się odświeżają co czyni podsumowanie prostym i przyjemnym.

Dedykowany program

Program komputerowy służący tylko do celów budżetu domowego. Każdy program jest inny więc nie będę opisywał jak działają. Sam testuję obecnie Money Manager Ex.

Osobiście szukam takowego, który spełni wszystkie a co najmniej większość tego co dawał mi mój arkusz, który prowadzę od 2007 roku. W sumie ten angielski był od 2007 do 2017 a polski od 2017 do dziś (na razie nie cały rok)

Nie odkrywam koła

Tyle ile osób tyle budżetów domowych. Każdy może stworzyć swoje rozwiązanie w zależności od możliwości, dostępnego czasu, umiejętności i potrzeb. W internecie jest mnóstwo materiałów, dokładnych opisów, nawet gotowych szablonów i arkuszy kalkulacyjnych. Dlatego ja nie będę odkrywał koła i tworzył kolejnego, który różni się od innych trochę kolorkami. Wyszukajcie hasło „budżet domowy” a znajdziecie dziesiątki artykułów i przykładów.

 

Czy Wy prowadzicie budżet domowy?

Jakich narzędzi używacie? Jakie widzicie wady i zalety?

 

 

Zdjęcie od Pictures of Money na Flickr

Proszę pomóżcie mi szerzyć wiedzę finansową!

  1. Zostawcie swoje komentarze poniżej
  2. Polubcie ten wpis i udostępnijcie na Facebooku, Twitterze lub Google + (linki i ikonki są trochę niżej po prawej)
  3. Zasubskrybujcie ten blog przez RSS lub słuchajcie podcastu w iTunes
  4. Zapiszcie się na newsletter by otrzymywać informacje o nowych wpisach zniżkę na zakup złota i srebra oraz dostęp do tajnej strefy z dodatkowymi materiałami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *