Tematem tego odcinka jest Lokata strukturyzowana „Elite Funds Go”

Sprostowanie (5 styczeń 2018)

Po nagraniu tego odcinka otrzymałem głosy od czytelników (patrz komentarze pod spodem), że najprawdopodobniej z tą opłatą nie jest tak źle jak napisałem. Jeśli nie zerwiemy lokaty przed terminem nie ma żadnej opłaty i na zyski pracuje całość kapitału. Nie wpływa ona również na gwarancję kapitału i w najgorszym razie dostaniemy tyle ile wpłaciliśmy.

Sam również wysłałem maila z zapytaniem i dostałem taką odpowiedź od Doradcy ds. Produktów Inwestycyjnych i Depozytowych:

Opłata administracyjna jest zwracana w 100% w przypadku gdy Pan sam nie zrywa lokaty przed jej dniem zakończenia. Opłata Administracyjna  nie jest zwracana w przypadku gdy, zrywa Pan przed czasem lokatę, jednakże całkowity koszt z tego tytułu dla Pana nie może być wyższy niż maksymalna wysokość opłaty administracyjnej jaką Pana edycja będzie miała ustanowioną. Nawet jeżeli Pan zrywa przed czasem tą lokatę, to jest dokonywana wycena aktywa bazowego i ta opłata może zostać zniwelowana przez zysk jaki osiągnie indeks.

Szkoda, że Lokata strukturyzowana „Elite Funds Go” nie jest to tak jasno i dokładnie opisana w materiałach wysyłanych do klientów. Nadal pozostaję sceptyczny i będę śledził postępy tego produktu na bieżąco. Zainwestowałem w niego kwotę minimalną więc będę miał informacje z pierwszej ręki. Opowiem co się wydarzyło za dwa lata.

 

Treść odcinka oryginalnego

Z tego odcinka dowiesz się:

  • Skąd wiem o tej lokacie
  • Co to jest lokata strukturyzowana, aktywo bazowe
  • Jak działa lokata Elite Funds Go
  • Jakie są koszty lokaty Elite Funds Go
  • Trochę matematyki by wyliczyć potencjalny zysk
  • Podsumowanie

Czy da zarobić?

Na starcie tracimy 9-11%. Do obliczeń przyjmijmy 10%. Zarabia więc tylko 90% wpłaconej kwoty. Po dwóch latach gdy indeks wzrośnie 8% lokata jest zamykana. Jesteśmy 2% stratni. By wyjść na 0 musimy zarobić 11,11% przez 2 lata, czyli 5,4% rocznie. By dorównać lokacie 2-letniej na 2.5% musimy zarobić ok 16% przez 2 lata, czyli ponad 7,7% rocznie.

W drugiej wersji lokata trwa 4 lata i podwaja się zysk indeksu. By wyjśc na 0 potrzebujemy 11,11% przez 4 lata a właściwie połowę 5.06%. By dorównać 4 lokatom rocznym po 2.5% (10.4% w sumie) zysk musi być ok 21.5%. Połowa z tego to 10.75%, czyli rocznie ok 2.6%.

Materiały

Opis produktu: https://www.ideabank.pl/elite-funds

Opis indeksu NXS Elite Funds Selection ER Index: http://nxsindices.natixis.com/en/nxsindex/view/122

Skład indeksu:

Proszę pomóżcie mi szerzyć wiedzę finansową!

  1. Zostawcie swoje komentarze poniżej
  2. Polubcie ten wpis i udostępnijcie na Facebooku, Twitterze lub Google + (linki i ikonki są trochę niżej po prawej)
  3. Zasubskrybujcie ten blog przez RSS lub słuchajcie podcastu w iTunes
  4. Zapiszcie się na newsletter by otrzymywać informacje o nowych wpisach zniżkę na zakup złota i srebra oraz dostęp do tajnej strefy z dodatkowymi materiałami.


11 Komentarzy

Piotrek · 4 stycznia 2018 o 08:21

Wydaje mi się, że analiza oparta jest na błędzie dotyczącym opłaty administracyjnej. Dzwoniąc do banku uzyskałem informację i pisemne potwierdzenie w następującej formie:

„Opłata administracyjna jest pobierana w dniu otwarcia lokaty strukturyzowanej, natomiast nie pomniejsza ona Pana kapitału, oraz zysku.

W punkcie pierwszym warunkach lokaty ma Pan 100% gwarancję kapitału, oraz w punkcie obliczania zysku również nie ma wzmianki o opłacie za prowadzenie, zarządzanie lokaty itp.”

Oczywiście nie twierdzę, że „lokata” jest opłacalna, ale z pewnością analiza i obliczenia zrobione są na nieprawidłowym założeniu…

Pozdrawiam!

Innymi słowy opłata administracyjna jest pobierana w formie wirtualnej kaucji zwrotnej, jeżeli nie zrywa Pan lokaty w trakcie trwania jest ona zwracana.

Dodatkowo jeżeli byłaby konieczność zerwania lokaty w czasie trwania to jest odejmowana od tego ile indeks wypracował – przypominam rocznie zarabia około 8-9%, więc nawet w momencie zerwania można na lokacie również zarobić, ale oczywiście nie polecamy zrywać lokaty w czasie trwania – zakładamy ją po to , aby oszczędzać, a nie tracić 😉

    Łukasz · 4 stycznia 2018 o 08:59

    Po pierwsze nie nazywajmy tego „lokatą” bo to jest mylące.

    Okazuje się, że prawdopodobnie masz rację. Po nagraniu dostałem informację i sam ją potwierdziłem, że ta opłata jest zwrotna. Jednak ta informacja nie jest dokładnie przekazana w dokumentach przesyłanych na początku przez bank. Więc jakie szanse ma zwykły Kowalski na zrozumienie jej jeśli trzeba się dodatkowo czegoś dopytywać?

    Jednak jest to dla mnie zbyt piękne by było prawdziwe i będę monitorował tą sprawę bo założyłem ten produkt finansowy za symboliczną kwotę minimalną. Brak opłat na wejściu czy zarządzanie. Nie widzę gdzie tu zarobek dla banku…

Artur · 4 stycznia 2018 o 11:23

Dziwna sprawa. Prześledziłem dokumenty i moim zdaniem opłata administracyjna (9-11%) nie wpływa na gwarancję kapitału ani na kwotę lokaty. Nie wiem w związku tym tylko w jaki sposób bank chce ją pobrać? Logicznym by było że powiększysz wpłatę o te sumę. Wtedy to się nie opłaca po to praktycznie to samo co start z mniejszym kapitałem. Jeżeli tak nie jest to chyba jedynym sposobem na zarobienie dla banku to liczenie na to że ludzie po 24msc lokatę zerwą. wiadomo że przy takiej konfiguracji trzeba się nastawić na pełne 4 lata. Swoja drogą teraz stopy procentowe są ekstra niskie i ten produkt kusi ale nie sądzę żeby przez 4 lata stopy nie wzrosły.

    Łukasz · 4 stycznia 2018 o 21:35

    Wydaje się że to po prostu kara za zerwanie lokaty i na początku kapitał pracuje cały.

    Dla mnie idealnym rozwiązaniem byłoby po pierwszych 2 latach zysk 7% i wtedy lokata się przedłuża a przez kolejne 2 indeks bazowy wzrasta o 50% 🙂 Wtedy dostajemy podwojony zysk. Takie marzenia.

    Osobiście wydaje mi się że skończy się po tych 2 latach bo skoro rocznie zarabiał te 7% to przez 2 powinien przekroczyć 8%.

Przemek · 7 stycznia 2018 o 22:25

Dzień dobry,
Poświęcił Pan sporo pracy aby przygotować ten odciek. Niestety w obliczu podstawowego błędu z założeniach wszystkie przedstawione obliczenia nie mają sensu.
Uważam, że duża część odcinka powinna zostać nagrana ponownie.

    Łukasz · 8 stycznia 2018 o 09:41

    Dziękuję za komentarz. Nie wypieram się pomyłki. Kilka dni temu zamieściłem sprostowanie w notatkach do odcinka. Nie będę jednak modyfikował istniejącego i opublikowanego nagrania.

    Czy miałem rację czy nie dowiemy się za 2 lata. Bo czasami to co mówią konsultanci to jedno a to co stanie się w rzeczywistości to drugie.

Dariusz · 7 lutego 2018 o 00:46

Proszę o wyjaśnienie fragmentu: „By wyjść na 0 musimy zarobić 11,11% przez 2 lata, czyli 5,4% rocznie. By dorównać lokacie 2-letniej na 2.5% musimy zarobić ok 16% przez 2 lata, czyli ponad 7,7% rocznie.”, bo nic z niego nie rozumiem. Wydaje się, że wyjście na 0 jest niemożliwe, chyba że zrywamy przed czasem w sytuacji, gdy zysk równoważy karę za zerwanie, czyli „opłatę administracyjną”. Jeśli dotrzymujemy terminu, to otrzymujemy swoje 100% kapitału plus wypracowane zyski, które muszą być wyższe niż zero. Czy dobrze rozumuję?

    Łukasz · 7 lutego 2018 o 10:33

    We wpisie jest już sprostowanie na ten temat, które dodałem 5 stycznia. Teraz je uwypukliłem jeszcze by było bardziej widoczne. Chodzi o to że ta opłata nad którą tak ubolewałem jest zaledwie kaucją i nie jest pobierana jeśli grzecznie dotrwamy do końca. Także te obliczenia, choć matematycznie prawidłowe są oparte na złych założeniach 🙁

    Także masz rację – jak dotrzymamy terminu to otrzymamy 100% kapitału plus ewentualne zyski.

Piotr · 8 marca 2018 o 12:30

Łukasz. Proszę zrób jeszcze raz wyliczenia jak w pkt Czy da zarobić.

Łukasz / Opiekun Finansów · 8 marca 2018 o 16:50

Piotr, dzięki za komentarz

Biorąc pod uwagę, że opłaty nie ma to
a) indeks wzrasta o 8% w 2 lata – struktura jest zamykana my zarobiliśmy ok 4% rocznie
b) indeks nie wzrasta o 8% w pierwsze 2 lata – struktura kontynuuje na kolejne 2 lata. Po tym czasie zamykana jest bez względu na wynik . Zysk od 0% (nie uwzględniając inflacji) do „nieskończoności” – produkt nie ma limitu. Aby wyjść na równi z 48 miesięczną lokatą na 2.5% wzrost po 4 latach powinien być ok 5%.

Łukasz · 6 kwietnia 2018 o 09:01

Bieżącą wartość można sprawdzić na : https://www.ideabank.pl/lokata-strukturyzowana-wartosc-biezaca. Na razie nie wygląda to za różowo:

Elite Funds Go! 2 (2017-12-29)
Dzień Wyceny Wartość Bieżąca
2018-03-14 86.99%
2018-02-14 86.58%
2018-01-15 88.21%

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *